Ve středu 28. dubna se konal webinář Děti v pandemii. O tom, jak se děti cítí a jaký vliv na ně má distanční výuka a vůbec koronavirová krize, hovořil dětský psychiatr a psychoterapeut Peter Pöthe. Máme pro vás shrnutí toho, co na webináři zaznělo.

Distanční výuka školu nenahradí

Pro děti je doba, po kterou trvá pandemie, nesmírně dlouhá, poznamenalo je to ve vztazích, ve vnímání světa. I vztahy v rodině se mnohde zhoršily. Děti, které přicházejí do ordinace Petera Pötheho, trpí často velkými úzkostmi, depresemi nebo sebevražednými myšlenkami:

„Hodně zranitelní jsou dospívající, jejich životní síla a motivace žít a růst vychází ze sociálních vztahů mimo rodinu, a právě o ně dlouhodobě přišly. Zároveň jsou vystavení velkému tlaku, že musejí podávat výkony jako ve škole, což je úplně jiná situace, jiná realita. Čím dál víc se ukazuje, že distanční výuka není náhradou za normální výuku,“ popisuje.

Peter Pöthe doufá, že pedagogové nebudou od dětí, které se nyní vracejí do školy, očekávat standardní výkony, že začnou jakoby od začátku. Je to velmi citlivé období a ze strany školy je potřeba trpělivost. Rodiče na webináři zmiňovali, že se bohužel často ve školách hned zkouší a známkuje, což je pro děti velký stres, a ptali se, jak reagovat. Peter Pöthe doporučil komunikovat se školou, aby změnila přístup, a zároveň před dítětem špatné známky z testů znehodnotit a vysvětlit, že je teď neberou vážně. Je to lepší, než aby si dítě myslelo, že je hloupé.

Je normální, když dítě zaspí

Pokud se dítě občas na distanční výuku nepřipojí, zaspí nebo zapomene odevzdat úkol, je to normální, chrání se tím před frustrací. Pro dítě je těžké těšit na distanční výuku a vydržet u počítače sedět soustředěně každý den. Přistupujte jako rodiče k situaci hravě, netlačte na děti a berte nyní školu s velkou rezervou.

Co dělat, abychom dětem jako rodiče pomohli?

Sdílejte situaci s dětmi, nehrajte si na to, že máte na všechno odpověď. Promluvte si o tom, co se během uplynulého roku stalo, jaké to bylo. Přiznejte, že pro vás také něco bylo těžké, nebo že jste něco nezvládli. Pokud si dítě neplní povinnosti, zjevně má důvod. Přemýšlejte, jak mu je. Žádné dítě není tak hloupé, aby se chtělo hádat s rodičem nebo chtělo mít špatné známky. Podpořte ho, vezměte ho třeba na výlet. Nehodnoťte ho, ale zajímejte se o to, jak se cítí. Často stačí, když dítě vidí, že mu někdo rozumí, a motivace se mu vrátí. 

Závislost na počítači a telefonu? Ohromný strašák

Rodiče se často bojí, aby jejich děti nebyly závislé na digitálních technologiích. Ale není dokázané, že by hra na počítači vedla k závislosti. Je rozdíl, když si dítě zahraje hodinu, a když u toho sedí osm a více hodin v kuse. Dětem, které nemají emoční problém, by se nemělo vyhrožovat závislostí. Dítě pak uvěří tomu, že když si bude chvilku hrát, bude závislé. Uvěří tomu, že je špatné, a vyvolá to v něm úzkost. Bude hrát se strachem. Tím pádem i úspěchy ve hře budou znehodnocené. Lepší je, když se může s rodiči o úspěch podělit, když si můžou zahrát nějakou hru společně. Rodiče tak můžou naučit děti regulovat čas strávený na počítači či mobilu a domluvit se s nimi na pravidlech. Dobré je se zamyslet také nad tím, jaké lepší zážitky má dítě mimo mobil nebo počítač.

Jak dětem vysvětlovat protipandemická opatření?

Nezatěžujte děti odpovědností, nevyhrožujte, že někdo může umřít, když si nenasadí roušku. Pro děti je důležitý vzor, nemusejí nad opatřeními přemýšlet a rozumět jim. Stačí, když vidí, co dělají ostatní. Žít ve strachu není pro vývoj dětí dobré.

Neřešte výchovu, budujte vztah

„Kdy jindy by děti měly zlobit než teď,“ zakončil webinář Peter Pöthe. Rodiče nemají řešit výchovu, ale chránit vztah s dětmi. Když dítě vnímá rodiče jen přes zákazy a příkazy, ztrácí v něj důvěru. Vztah je v současné situaci důležitější než výchova.

Příští webinář se bude soustředit na rodiče. Společně se zaměříme na to, jak a proč se na prvním místě věnovat své duševní pohodě, a co se stane, když na sebe dlouhodobě klademe příliš vysoké nároky. Probereme, co to znamená být DOST DOBRÝM RODIČEM i v době pandemie a jestli to vůbec jde. Podělíme se o spoustu praktických tipů, jak si ulevit.

 

Text: Tereza Kochová

Foto: Canva.com