S podzimní vlnou covidu-19 jsme se znovu museli potýkat s řadou těžkých situací a i blížící se Vánoce v nás často vyvolávají stres a pocit, že nic nestíháme. Máme pro vás osvědčené, a hlavně dostupné tipy, jak zvládat úzkost, stres a strach.

Zpomalte a vzpomínejte

Jsme-li častěji zavření doma s dětmi, sladit každý den školní a pracovní povinnosti je fuška. Vedle úkolů se v těchto dnech zvyšujte míra úzkosti a nejistoty, co bude a jak to dopadne. Víte, co lidé dělávali dříve? Vyprávěli si.

Společné vyprávění a sdílení zážitků tmelí rodinu a mezilidské vztahy, navozuje příjemný emoční stav a rozpouští úzkost. Vypněte Instagram, Facebook a vezměte do rukou album rodinných fotek. Listujte a vzpomínejte, třeba si vybavíte veselé historky. Odkloníte se tak na chvíli od výhledu do nejisté budoucnosti a zaměříte se na minulost. Návrat ke kořenům a dávným rodinným příběhům vás posílí. 

Připomenete si, čím si vaši předkové prošli a jak se oni vypořádali s těžkostmi a jak se přirozeně naučili zvládat stres. Možná budete překvapeni, na co přijdete a jakou inspiraci si v tom každý z členů rodiny najde. Vědomí, že někam patřím, že jsem součástí něčeho většího, je posilující nejen pro vás, ale i pro děti. 

jak zvládat stres

Péče a pohlazení

Pohlazení a doteky odbourávají stresové hormony a harmonizují emoce. Jedno obejmutí kolem ramen nebo pohlazení po vlasech vydá za tisíc slov. A pozor, pohladit po vlasech partnera nebo rodiče je velmi uklidňující. Hlavně pro toho, kdo obvykle nese odpovědnost. 

Projevovat náklonnost a vztahovou blízkost vyjádřit skutečnou fyzickou blízkostí může dělat zázraky. Navzájem si s dcerou učesat vlasy, dát si krátkou masáž… Užijete si přitom i legraci a budujete další příjemné zážitky. Nemáte teď zrovna koho obejmout? Nevadí! Opečovávejte sami sebe. Namasírujte si chodidla, napusťte si vanu. Můžete z toho navíc udělat každodenní rituál. A platí to pro ženy i pro muže! Nezapomínejte ani na pohyb na čerstvém vzduchu a cvičení.

Promluvte si s někým

Člověk přirozeně hledá smysl toho, co se mu děje a čím prochází. Pokud nenachází jasnou odpověď, je zmatený a může cítit úzkost. Není ostuda poprosit někoho o pomoc, když už je toho na vás příliš. Nechcete-li své strachy přenášet na rodinu, můžete se obrátit na psychologickou poradnu. Bezplatná Krizová linka pro mámy a táty je tu pro vás každé pondělí a čtvrtek v čase od 10 do 16 hodin na čísle 739 416 408.

 

Text: Šárka Faltová

Foto: Unsplash / Janko Ferlic