Kojení a reklama

11. 7. 2022

Umělá kojenecká výživa byla vynalezena na konci 19. století a od té doby ji firmy, které ji vyrábějí a prodávají, intenzivně propagují a nabízejí matkám a jejich rodinám. Dlouhou dobu reklamy uváděly, že umělá výživa je stejná jako mateřské mléko, dokonce tvrdily, že je lepší nebo pohodlnější, a prezentovaly ji jako zdravější a snadnější volbu.

Ve skutečnosti je kojení mnohem víc než jen jídlo, kojení mimo jiné vytváří základ vztahové vazby mezi maminkou a miminkem, je jedním z pilířů imunity a obranyschopnosti miminka, příjem mléka (a kontakt kůže na kůži) pomáhá miminku regulovat tělesnou teplotu, kojení pomáhá usměrňovat emoce dítěte a je nejjednodušším způsobem, jak miminko uklidnit nebo uspat.

Ivana Weissová, certifikovaná laktační poradkyně

Negativní dopady umělé výživy

Koncem 20. století byla míra kojení v západním světě extrémně nízká. Například ve Spojených státech bylo v 70. letech 20. století přibližně 75 % dětí krmeno z láhve a v evropských zemích nebyla čísla o mnoho lepší. Zatímco firmy stále prosazovaly svůj agresivní marketing, výzkumy začaly prokazovat, že krmení umělým mlékem zvyšuje pravděpodobnost několika onemocnění (například astmatu, alergií, infekcí dýchacích cest, cukrovky a dalších) i pravděpodobnost syndromu náhlého úmrtí dítěte.

To je důvod, proč Světové zdravotnické shromáždění v roce 1981 stanovilo základní pravidla týkající se marketingu a propagace umělé kojenecké výživy, obsažená v Mezinárodním kodexu marketingu náhrad mateřského mléka, s cílem omezit nezákonné a neetické přístupy firem a chránit zdraví dětí (a matek).

E-book a audiokniha Těhotenství

Stáhněte si knihu Těhotenství – laskavě, s respektem a prakticky. Nechte se inspirovat, uklidnit i poučit. Zdarma PDF verze a audiokniha.

Jak na kojení?

Rozpoznat dobře míněné rady, které jsou úplně mimo, zajistit ideální podmínky a předejít komplikacím není vždycky zívačka. Připravte se na kojení v našem kurzu.

Jaká je realita?

V praxi je zakázáno propagovat umělá mléka (tzv. formule) pro děti od 0 do 6 měsíců. Neměli byste se setkávat s reklamou, propagačními materiály nebo být žádáni o poskytnutí svých osobních údajů výměnou za „dárek zdarma“ (nic není zadarmo – vaše údaje jsou cenné a jejich poskytnutím firmě usnadňujete vám cokoliv prodat). Také váš pediatr a další lékaři by neměli brát peníze za účast na konferencích od firem vyrábějících přípravky pro děti a kojence a organizátoři konferencí by neměli přijímat za sponzory firmy vyrábějící kojenecké přípravky – realita je však velmi odlišná.

Výrobci se snaží obejít právní normy o propagaci a prodeji umělé výživy dětem mladším 6 měsíců, vymysleli speciální přípravky (např. antikolikovou formuli) nebo přípravky pro děti starší šesti měsíců, které se prodávají ve stejných obalech a jsou spojeny se stejnou značkou. Některé firmy dokonce začaly pěstovat „povědomí o značce“ během těhotenství tím, že uvádějí na trh a prodávají předporodní vitamíny se stejnou značkou, jakou má náhrada mateřského mléka.

Je rovněž dobré vědět, že v porodnicích a na dětských odděleních a v ordinacích by neměly být žádné plakáty ani prodejní stánky s umělým mlékem, které by byly matkám a rodinám na očích.

Také zdravotníci se musí vzdělávat a aktualizovat si informace o důkazech prospěšnosti kojení, aby podpořili matky a jejich děti. A veřejné organizace a vlády nesmějí přijímat dary, vybavení nebo merchandising od společností vyrábějících umělou výživu. Pokud zjistíte tyto typy neetických marketingových praktik, měli byste je vyfotografovat a nahlásit nevládním organizacím zabývajícím se kojením ve vaší zemi (v ČR je to např. spolek SpoKojení) a zdravotnickým orgánům (regionálním nebo národním ministerstvům zdravotnictví).

Marketing kojenecké výživy nemá na srdci vaše nejlepší zájmy a jeho cílem není ani podpora kojení – cílem je prodat výrobek, a to jakýmikoliv prostředky.

Připravte se na kojení

Kojení nemusí jít od začátku samo, ale dá se na něj připravit, aby vás nic nezaskočilo. Na našem kurzu Jak na kojení vás na všechna úskalí skvěle připraví certifikovaná laktační poradkyně a dula Vlasta Jirásková.

Připraveni na šestinedělí?

Vše, co potřebujete vědět, se dozvíte během 3 hodin na našem kurzu.

Průvodce porodnicemi Aperio

Srovnejte profily porodnic, hodnocení od rodičů a vyberte si to správné místo pro narození dítěte.

Aplikace growing

Váš praktický, vlídný a informacemi nabitý průvodce od porodu až do třetích narozenin vašeho potomka.

Další užitečné informace najdete na stránkách:

Zdroj: Aplikace Growing

Chci dostávat pravidelné info od Aperio

Staňte se hrdinou rodičů v krizi
Nastavení souborů cookies
Cookies jsou malé textové soubory ukládané do zařízení návštěvníka našeho webu. Slouží například k zajištění technického fungování webové stránky a pro statistické a analytické účely.  Technické cookies soubory zajišťují fungování a ochranu našeho webu a nelze je vypnout. Analytické soubory funkci webu zlepšují, ale můžete je v Individuálních preferencích vypnout.