11. 7. 2022
Koncem 20. století byla míra kojení v západním světě extrémně nízká. Například ve Spojených státech bylo v 70. letech 20. století přibližně 75 % dětí krmeno z láhve a v evropských zemích nebyla čísla o mnoho lepší. Zatímco firmy stále prosazovaly svůj agresivní marketing, výzkumy začaly prokazovat, že krmení umělým mlékem zvyšuje pravděpodobnost několika onemocnění (například astmatu, alergií, infekcí dýchacích cest, cukrovky a dalších) i pravděpodobnost syndromu náhlého úmrtí dítěte.
To je důvod, proč Světové zdravotnické shromáždění v roce 1981 stanovilo základní pravidla týkající se marketingu a propagace umělé kojenecké výživy, obsažená v Mezinárodním kodexu marketingu náhrad mateřského mléka, s cílem omezit nezákonné a neetické přístupy firem a chránit zdraví dětí (a matek).
Stáhněte si knihu Těhotenství – laskavě, s respektem a prakticky. Nechte se inspirovat, uklidnit i poučit. Zdarma PDF verze a audiokniha.
Rozpoznat dobře míněné rady, které jsou úplně mimo, zajistit ideální podmínky a předejít komplikacím není vždycky zívačka. Připravte se na kojení v našem kurzu.
V praxi je zakázáno propagovat umělá mléka (tzv. formule) pro děti od 0 do 6 měsíců. Neměli byste se setkávat s reklamou, propagačními materiály nebo být žádáni o poskytnutí svých osobních údajů výměnou za „dárek zdarma“ (nic není zadarmo – vaše údaje jsou cenné a jejich poskytnutím firmě usnadňujete vám cokoliv prodat). Také váš pediatr a další lékaři by neměli brát peníze za účast na konferencích od firem vyrábějících přípravky pro děti a kojence a organizátoři konferencí by neměli přijímat za sponzory firmy vyrábějící kojenecké přípravky – realita je však velmi odlišná.
Výrobci se snaží obejít právní normy o propagaci a prodeji umělé výživy dětem mladším 6 měsíců, vymysleli speciální přípravky (např. antikolikovou formuli) nebo přípravky pro děti starší šesti měsíců, které se prodávají ve stejných obalech a jsou spojeny se stejnou značkou. Některé firmy dokonce začaly pěstovat „povědomí o značce“ během těhotenství tím, že uvádějí na trh a prodávají předporodní vitamíny se stejnou značkou, jakou má náhrada mateřského mléka.
Také zdravotníci se musí vzdělávat a aktualizovat si informace o důkazech prospěšnosti kojení, aby podpořili matky a jejich děti. A veřejné organizace a vlády nesmějí přijímat dary, vybavení nebo merchandising od společností vyrábějících umělou výživu. Pokud zjistíte tyto typy neetických marketingových praktik, měli byste je vyfotografovat a nahlásit nevládním organizacím zabývajícím se kojením ve vaší zemi (v ČR je to např. spolek SpoKojení) a zdravotnickým orgánům (regionálním nebo národním ministerstvům zdravotnictví).
Kojení nemusí jít od začátku samo, ale dá se na něj připravit, aby vás nic nezaskočilo. Na našem kurzu Jak na kojení vás na všechna úskalí skvěle připraví certifikovaná laktační poradkyně a dula Vlasta Jirásková.
Vše, co potřebujete vědět, se dozvíte během 3 hodin na našem kurzu.
Srovnejte profily porodnic, hodnocení od rodičů a vyberte si to správné místo pro narození dítěte.
Váš praktický, vlídný a informacemi nabitý průvodce od porodu až do třetích narozenin vašeho potomka.
Zdroj: Aplikace Growing
Láká vás být lektorkou? Připravili jsme odpovědi na to, co vás nejvíc zajímá.
Číst celý článek
Jak příchod dětí ovlivňuje partnerský vztah: Tipy, jak udržet lásku i během náročného rodičovství.
Číst celý článek
Téměř polovina novorozenců je v českých porodnicích dokrmována. Jaký vliv má kvalita podpory na úspěšnost kojení a jaké zkušenosti sdílí rodiče?
Číst celý článek
Nová analýza dat z Průvodce porodnicemi
Číst celý článek
Kdo má odpovědnost za péči o dítě a jeho zdraví? Na co máte jako rodiče právo?
Číst celý článek
Předporodní kurz je investice, která se vyplatí. Ženy, které jsou na porod dobře připravené, ho mají snazší.
Číst celý článek
Sdílejte tento článek s přáteli