27. 1. 2025
Přehledné a čtivé shrnutí právních předpisů souvisejících s rodičovstvím. Nebojujte se zákony, využijte je ve svůj prospěch!
Zkušení psychologové a psycholožky doporučují ve výchově začít sami u sebe. U sebereflexe, jak se chováme, jaké jsou naše postoje.
Zkusme se zamyslet nad tím, kolik času trávíme na obrazovkách a jak kvalitně. Jaké aktivity, které jsme na svém mobilu dělali dnes či včera, nám opravdu přinesly něco užitečného nebo radost? Zkusme si v mobilu najít funkci Digitální rovnováha nebo Čas u obrazovky a zvážit, zda je toto číslo v souladu s tím, co cítíme jako přiměřené a je v souladu s naším vnímáním zdravého množství času na mobilu. Je něco, co chceme omezit? Jak se při té představě cítíme? A co můžeme dělat jinak, aby nám technologie přinášely více radosti a užitku? Když máme v těchto věcech jasno, můžeme vést ke zdravému užívání technologií i děti.
Prvně si připusťme, že pro malé děti jsou „obrazovky“ technologií k zabavení, abychom měli my, dospělí, chvíli klidu. Také se v angličtině pro digitální technologie v ručkách dětí používá termín shut up device, tedy „zařízení na umlčení”. Bylo by snadné rodiče odsoudit za odkládání dětí, ale jsou jisté situace, kdy je pochopení zcela na místě. Zvláště, když je rodič na dítě sám nebo chybí širší rodina, která by občas dítě zabavila na chvilku, kdy si rodič vypije kávu nebo dojde na toaletu. A takové hodinové čekání v čekárně u lékaře nebo pobyt v nemocnici není už vůbec žádná legrace.
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) bychom se však měli snažit u dětí do dvou let věku zcela vyhnout digitální zábavě. Vhodné nejsou žádné obrazovky, jedinou výjimkou, kdy je to zcela adekvátní situace, jsou videohovory s rodinou (například pokud prarodiče bydlí daleko). WHO přistupuje ke svým doporučením velmi přísně, a to zejména proto, že nadměrné užívání obrazovek může negativně ovlivnit klíčové oblasti vývoje malých dětí. Studie ukazují, že čas strávený před obrazovkou často snižuje kvalitu spánku, omezuje fyzickou aktivitu a narušuje interakci s rodiči, která je pro raný vývoj zásadní. Výzkumy v oblasti neurovědy rovněž upozorňují na zpomalený rozvoj schopnosti seberegulace a koncentrace u dětí, které se příliš brzy a příliš často dostávají do kontaktu s digitálními technologiemi.
U dětí od dvou do pěti let se neprokazuje významná škodlivost obrazovek, pokud je takto strávený čas nižší než hodina za den. Ideální je sledovat obrazovku s dítětem, a ne ho k ní odkládat. V tomto věku se rozvíjí řeč a sdílení toho, co dítě vidí a prožívá, je pro tuto schopnost zásadní. Odkládání dítěte k tabletu nebo mobilu pozastavuje na daný čas rozvoj této schopnosti – dítě pasivně kouká nebo kliká (používá oproti manipulaci se skutečnými objekty jednoduchá gesta). A výjimkou nejsou ani tzv. vzdělávací aplikace pro batolata, které zpravidla nevykazují vliv na lepší rozvoj řeči či jiných dovedností v porovnání s běžnou hrou. Koukání do obrazovek také omezuje pohyblivost dětí, která je nutná ke zdravému fyziologickému rozvoji (tzv. batolení). Ano, nuda je i zde hnací motor pokroku.
Ve věku od šesti do deseti let by se měly děti učit používat digitální technologie, pokud to není proti základnímu nastavení filozofie rodiny a výchovy v ní. Až přijde puberta, děti už nebudou většinou tak naladěné na vedení rodičů a přirozeně budou tíhnout spíše k samostatnosti. Ve věku do deseti let tak můžeme děti nejlépe učit moudrému užívání technologií a v tomto věku bychom měli mít přehled o tom, co dítě na svém zařízení dělá, jaké používá aplikace, s kým si píše, jaké hraje hry.
Můžeme začít společně používat vzdělávací weby a aplikace, vyhledávat informace do školy nebo zajímavosti, společně se učit používat chatbota pro vzdělávací účely. Hrát některé počítačové a mobilní hry mohou již děti samostatně nebo s kamarády, ale vždy bychom měli vědět, jaké hry hrají. Například velmi oblíbená hra Brawl Stars je povolená až od třinácti let, protože jde v podstatě o čistý gambling a dopaminovou závislost, přesto ji hraje většina dětí v tomto věku a na přelomu prvního a druhého stupně základní školy a téměř nepotkáváme rodiče, kteří by měli ponětí o obsahu hry, věkovém omezení nebo ji sami zkusili. Místo Brawl Stars můžete zkusit Roblox (s dohledem), Minecraft Education Edition nebo aplikace na učení programování. Čas strávený u obrazovek by v tomto věku dětí neměl přesáhnout přibližně dvě hodiny denně.
Pro teenagery platí za zdravé maximálně tři hodiny denně. Průměr bývá většinou kolem sedmi hodin denně, z čehož polovina bývá televize, polovina mobily a počítače. Teenagery mohou zaujmout aplikace pro efektivní time management, můžete se společně naučit používat např. Forest pro soustředění nebo Google Keep na organizaci.
22. 1.
Webinář
Jak podpořit děti v náročných situacích—Od batolat po teenagery
7. 3.
Dvoudenní skupinový kurz
Partnerský restart—Víc než jen rodiče
Dárkový poukaz—na kurzy Aperia
4. 4.
Podpůrný program pro sólo rodiče a jejich děti | Zdarma
Naberte—dech
Webinář
Jak komunikovat—s teenagery
Dle individuální domluvy
Rodinná—mediace
E-learning zdarma
Čas pro rodinu —slaďování práce a rodiny
E-learning zdarma
Objevte své silné stránky—Seberozvojový online kurz pro rodiče
Digitální technologie nemusí jen brát, umí i dávat, a to plnými hrstmi. Jen musíme toto ovoce umět sklízet. Jako u ovoce je potřeba počkat na správný čas, první roky bude sklizeň chudá, ve školním věku ale mohou děti pomalu uchopit digitální svět do svých rukou.
Děti s vámi mohou objevovat sílu vyhledávačů a chatbotů, když je naučíme informace z internetu si ověřovat. Internet je plný zajímavých vzdělávacích webů zaměřených na jazyky a všechny školní předměty, kde si děti mohou procvičit látku. Z videí si mohou nechat látku vysvětlit, pokud ji nepochopili ze školního výkladu. Tento kanál je také skvělý pro rodiče snažící se pomoct dětem s učením na písemku, ale po Archimedově zákonu nebo trávicí soustavě ryb v hlavě ani stopa. Překladače mohou děti posilovat ve znalosti jazyka, rozšiřovat jejich slovník a prohlubovat gramatiku.
Obrovské množství toho umí chatbot – zvládá vymýšlet příklady, šifry, vysvětlovat látku (lze ho požádat, aby látku vysvětlil jednodušeji a ještě jednodušeji), vypisovat zajímavé souvislosti, odpovídat na poměrně složité otázky. (Za pomocí chatbota AI pátrala autorka tohoto textu s osmáky v rámci předmětu chemie např. po tom, jakého skupenství byl plyn v koncentračních táborech a zda bylo nutné jej vymetat.) Chatbot umí i kontrolovat úkoly nebo dávat další tipy, co by se člověk ještě mohl naučit.
Vůbec není na škodu, když vedeme dítě k ovládnutí základního programování, grafiky nebo práci s AI (artificial intelligence neboli umělá inteligence). Toto už je většinou mimo schopnosti většiny rodičů, existuje ale mnoho kroužků, dostupných i online, a pokud jsou online aktivity vyváženy i těmi offline, je to báječná investice do budoucnosti – nebude trvat dlouho a tyto dovednosti budou možná dokonce nezbytné ve vyšším studiu a v mnoha typech kariér.
Po náročném výletě nebo odpoledni stráveném na hřišti může přinést pohodu i klasické sledování filmů a pohádek. A není ani na škodu pobavit se u nějakých podnětných her (myšleno, že nejde jen o bezmyšlenkovité klikání na nějaké farmě, nemusí vše být vzdělávací).
Pokud se vám zdá míra vašeho času stráveného díváním do obrazovek přílišná, zkuste digitální detox. Znamená to očistu hlavy chvílemi bez obrazovek a/nebo bez toho být na příjmu. Veďte k němu i své děti, můžete si dávat různé detoxikační výzvy jako výlet bez mobilu, jet někam vlakem bez mobilu, návštěva u babičky bez koukání na televizi.
Detox je obzvláště důležitý v případě, že trpíte vy nebo vaše dítě FOMO – fear of missing out – což je strach z toho nebýt na příjmu, že něco zmeškám (odpovědět někomu, sledovat co se děje, odpovědět na e-mail nebo zvednout hovor). Můžete si nastavit například hodiny, kdy budete mít vypnutá oznámení a/nebo zvonění. Autorka tohoto textu ráda klade učitelům na srdce, aby o víkendu (minimálně do nedělního odpoledne) vypínali oznámení Bakalářů, WhatsAppu a neodpovídali na e-maily. Sama samozřejmě tuto svou kapitolu píše… ani se neptejte kdy! No, nikdo není dokonalý. :-)
Nic nespojí dva trpící tak, jako když si spolu jako rodič a dítě budeme utvářet zdravé pravidelné návyky zahrnující digitální detox. Dvě hodiny před spaním by lidé jakéhokoliv věku neměli koukat do obrazovek, aby se mozek před spaním zklidnil a na oči nepůsobilo modré světlo. Zkuste to dodržovat spolu. Pokud je vaší jedinou pohodovou chvílí dne Netflix, když děti usnou, zkuste si aspoň nastavit večerní filtr modrého světla ve vašem zařízení.
Zdravotní rizika používání digitálních technologií jsou i v oblasti fyzické kondice – najděte si nějaký sport, který bude tento vliv vyvažovat. Zkuste si nastavit omezení doby na aplikacích stejně, jako to můžete nastavit u vašeho dítěte. Nebo alespoň sledujte čas, který trávíte vy a vaše dítě na svém mobilu, abyste měli přehled o tom, jak na tom jste, a třeba vás to časem bude motivovat brát mobil do ruky méně často. Upřímnost k sobě samému je jedním z největších pokladů, které příkladem můžeme svému dítěti předat.
Na více než 300 stránkách najdete vzory smluv a žádostí, příběhy rodičů a konkrétní doporučení, jak v různých situacích postupovat.
Zadejte svůj dotaz online v naší právní a psychologické poradně pro rodiče. - Pracovní a rodinné právo - Sociální zabezpečení rodiny - Psychologické otázky
Vše, co potřebujete vědět.
Číst celý článek
Co je vlastně krize a kam se obrátit o pomoc?
Číst celý článek
Jak nastavit zdravé a užitečné digitální prostředí v rodině?
Číst celý článek
Jste státní zaměstnanec a pečujete o dítě nebo se chystáte na mateřskou či rodičovskou? Přečtěte si, na co máte nárok.
Číst celý článek
Tipy, jak rodinný a pracovní život slaďovat co nejúspěšněji.
Číst celý článek
V této kapitole vám poradíme, jak si můžete sestavit finanční plán, díky němuž získáte kontrolu nad svými penězi a budete se umět správně rozhodovat.
Číst celý článek
Sdílejte tento článek s přáteli