Stres více či méně patří do života každého z nás. Nesmí se ho však nahromadit příliš, naše tělo pak začne reagovat dvěma různými způsoby. Poradíme vám, jak s nimi pracovat.

Poplach! Co s tím?

Stres a krizové stavy mají přirozenou tendenci člověka příliš aktivovat, anebo silně utlumovat. Je to pozůstatek našich dávných sebezáchovných reakcí. V těchto dnech se proto můžeme cítit hyperaktivní či roztěkaní. Může se stávat, že věci, které jsme běžně dotahovali do konce, se nám nyní dodělat nedaří. Máme rozbouřené myšlenky. 

V takovém stavu je dobré zaměřit se na nějakou činnost a energii doslova využít. Pokud jste doma v karanténě nebo zkrátka trávíte čas na jednom místě, zkuste se věnovat činnostem, kdy kromě hlavy zapojíte také ruce. Přesaďte květiny (práce se zeminou skutečně „uzemňuje“), uspořádejte si pokoj, vytřiďte si šatník… Rukodělné činnosti vás uklidní a dostanou přebytečnou energii z těla ven.

Dělání smutky zahání

Opačná reakce, nejen na koronavirovou krizi, je nadbytečný útlum, apatie až depresivní stav. Myšlenky se mohou točit v kruhu a opakovat stále dokola: nic nemá cenu a nic nepomůže. Přesvědčit hlavu o opaku je těžké, mozek je silný. Nemá ale pravdu – při takových stavech platí staré dobré motto „dělání smutky zahání“. 

Existují terapeutické metody, které člověka při depresi vedou k boji proti negativním myšlenkám. A to právě činností. Takže platí – nenechat se odradit špatnou náladou a nevzdávat naplánovanou aktivitu. Zde je pár bodů, kterými doporučujeme se řídit:

  • Samotná aktivita je důležitější než pocit, který při ní máte.
  • Každou aktivitu si rozdělte do menších kroků. Nedělejte vše najednou, ani to po sobě nechtějte.
  • Pochlubte se i malým úspěchem někomu, kdo je vám blízký.
  • Aktivity si plánujte na časy, kdy víte, že máte negativní myšlenky a že to na vás „jde“.
  • V činnosti pokračujte, i když se vám hned pocitově neuleví.
  • Buďte k sobě shovívaví a jednejte se sebou jako s dobrým přítelem v nouzi. Jeho byste nekritizovali. Takže sebe taky ne.
  • Je v pořádku dělat důležité věci pomalu a postupně. To si připomínejte.
  • Pokud vás stres nebo deprese zavalují a nestačíte na ně, vyhledejte odbornou pomoc. 
Když už nevím, kudy kam

Není žádnou hanbou obrátit se o psychologickou pomoc. Pokud cítíte, že toho je na vás příliš, nebojte se zvednout telefon a zavolat na jednu z linek psychopomoci. I Aperio má bezplatnou Krizovou linku pro mámy a táty. Je v provozu každé pondělí a čtvrtek v čase od 10 do 16 hodin na čísle 739 416 408. Pro děti a mladistvé je k dispozici nonstop a zdarma Linka bezpečí na čísle 116 111.

Autorka: Šárka Faltová

Foto: Canva